عناصر سرمایه فکری
سرمایه انسانی: سرمایه انسانی (HC) را می توان به سلامت, دانش, انگیزش و مهارت منابع انسانی سازمان فارغ از درآمدهای بالقوه آتی آن برای سازمان داشته باشد تعریف کرد. وجود این ویژگی ها در منابع انسانی باعث رضایت خاطر می شود. تقویت مستمر منابع و ظرفیت های فکری, ضرورتا بایدمجموعه بزرگی ازهوش و توانایی حرفه ای در سازمان ها ایجاد می کندجوهره سرمایه انسانی را هوش خالص اعضای سازمان دانسته انددر واقع سرمایه انسانی, شامل ذخیره دانش اعضای یک سازمان که شامل شایستگی ها و طرز فکر کارکنان است.منابع انسانی نقشی بسیار مهم و حیاتی در درون یک سازمان ایفا می کنند و در نتیجه در این سرمایه اصلی ترین سهم کارکنان بر عهده دارند. دانش کارکنان به ویژه دانش فنی آنها بر خلاف دارایی مشهود, اهمیتی استراتژیک برای سازمان ها دارند زیرا آنها جزء آن دسته منابعی هستند که هر گونه کپی و یا انتقال آنها به سازمان بسیار مشکل است.
سرمایه ساختاری: سرمایه ساختاری (SC) اشاره به ساختارها و فرایندهای موجود در درون یک سازمان دارد که کارکنان از آنها استفاده کرده و از این طریق دانش و مهارتهایشان را بکار می گیرند.می توان گفت سرمایه شامل همه مخازن دانش غیر انسانی در سازمان است که شاملپایگاه دادها, چارت های سازمانی, دستورالعمل های فرایندی, راهکارها و هر آن چیزی است که به سازمان ارزشی بیشتر از دارایی های مشهود آن می دهد این نوع سرمایه ناشی از محصولات و سیستم هایی است که سازمان در طی زمان ایجاد کرده است و هنگامی که افراد, سازمان را ترک می کنند در سازمان باقی می مانند. لذا سازمان هایی که دارای ساختارهای بسیار قویی هستند فرهنگی دارند که به پشتوانه آن به کارکنان اجازه انجام برای یادگیری و تمرین را می دهند.
سرمایه رابطه ای: سرمایه رابطه ای یا سرمایه مشتری عبارت است از مجمع تمام دارایی هایی که روابط شرکت با محیط بیرون سازمان را مدیریت می کند. این سرمایه شامل روابط, مشتریان, سهامداران, عرضه کنندگان, رقبا, دولت, موسسات قانونی و جامعه است.مهمترین قسمت سرمایه رابطه ای مشتری است ولی نبایدفقط بر این دسته از روابط متمرکز بود. سرمایه رابطه ای در اصل بازتابی عملکرد بلند شرکت ها است. سرمایه رابطه ای با میزان انطباق سازمان با محیط اطراف خود مرتبط است و شامل میزان وفاداری مشتری, شهرت شرکت و رابطه آن با عرضه کنندگان و در نهایت سیستم های بازخورد مشتری است. در واقع سرمایه رابطه ای عبارت است از دانش گرفته شده در کانال های بازاریابی و روابط مشتری یک سازمان. رشد سرمایه رابطه ای به حمایت از سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری بستگی دارد. به طور کلی, سرمایه رابطه ای, که به عنوان یک پل و واسطه در فرایند سرمایه فکری عمل می کند, عامل تعیین کننده اصلی در تبدیل سرمایه فکری به ارزش بازاری و در نتیجه, عملکرد کسب و کار سازمان است.