ديدگاه‌هاي سنتي و نوين در ارزيابي عملكرد

"هدف از ارزيابي عملكرد، بهبود عملكرد و اطلاع‌رساني به كاركنان در رابطه با نحوه‌ي فعاليت‌شان و نيز ايجاد مبنايي براي ترفيع، افزايش دستمزد، مشاوره و ديگر اهداف مربوط به آينده يك كارمند مي‌باشد" "ضرورت و اهميت ارزيابي به اندازه‌اي است كه ارزيابي را به عنوان فرآيند توليد اطلاعات در جهت حركت به سمت جامعه مبتني بر دانايي و با هدف پرورش مردم‌سالاري انديشمندانه و مبتني بر تفكر دانسته‌اند"

     نظام ارزيابي عملكرد را مي‌توان از زواياي متفاوتي مورد بررسي قرار داد. دو ديدگاه مهم در خصوص ارزيابي عملكرد وجود دارد: 1- ديدگاه سنتي 2- ديدگاه نوين

      هدف ارزيابي عملكرد از ديدگاه سنتي وسيله‌اي براي قضاوت و يادآوري عملكرد بوده و هدف اصلي آن كنترل  فعاليت‌ها و كاهش انحرافات از برنامه‌ها بوده است. اما امروزه و ديدگاه جديد جهت‌گيري عمده و اساس نظام ارزيابي معطوف به رشد و پرورش ارزيابي‌شونده مي‌باشد (عبدالله‌زاده، 1379). در جدول 1 ويژگي ديدگاه‌هاي سنتي و نوين ارزيابي عملكرد ارائه شده است.

 

جدول 1 -  تفاوت دو ديدگاه سنتي و نوين درباره‌ ارزيابي عملكرد

ويژگي‌ها

معطوف به قضاوت (يادآوري عملكرد)

معطوف به رشد و توسعه (بهبود عملكرد)

نقش ارزيابي‌كننده

 قضاوت و اندازه‌گيري عملكرد

مشورت‌دهنده و تسهيل عملكرد

دوره‌ي ارزيابي

گذشته

آينده

استانداردهاي ارزيابي

نظر سازمان و مديران مافوق

خوداستانداردگذاري

هدف عمده‌ي ارزيابي

كنترل ارزيابي‌شونده

رشد و توسعه ظرفيت ارزيابي‌شونده

خروجي نظام

كنترل عملكرد

رشد، توسعه و بهبود عملكرد

پيامدهاي ارزيابي

يقين و شناسايي موفق‌ترين

اعطاي پاداش به مديران

ارائه خدمات مشاوره به منظور بهبود مستمر و روزافزون فعاليت‌ها

مصاحبه بعد از ارزيابي

دستوري (شبيه به محاكمه)

گفتگو

 

متداول‌ترين روش‌هاي اجرايي فرآيند ارزيابي عملكرد در سازمان‌ها را مي‌توان به دو دسته روش‌هاي كمي و كيفي تقسيم نمود. هر دو دسته از مباني نظري قوي و تأييد شده در عرصه‌ي علمي برخوردارند، به‌خصوص روش‌هاي كمي با مباني رياضي قوي و كارآمد خود بيش از پيش درخشيده‌اند و يكي از مهم‌ترين اين روشها، روش كارت امتيازي متوازن است و كارت امتيازي متوازن يك الگو و يا به عبارتي يك چارچوب مفهومي جهت تدوين مجموعه‌اي از شاخص‌هاي عملكرد در راستاي اهداف استراتژيك مي‌باشد.