یادگیری مشارکتی
اولین و مهمترین عنصر در یک کلاس درس مشارکتی این است که دانش آموزان باور داشته باشند که متقابلاً به یکدیگر وابسته اند، به این صورت که یا همه با هم شنا می کنند و یا با هم غرق می شوند در یک موقعیت یادیگری مشارکتی هر دانش آموز مسئول است که
1- موارد درسی معین شده را فرا گیرد.
2- مطمئن شود سایر اعضای گروه نیز موارد درسی را فرا گرفته اند.
2- تعامل تشویق کننده ی رو در رو
به این معنی که اعضای گروه یکدیگر را در رسیدن به اهداف تشویق و ترغیب کنند، یادگیری یکدیگر را تسهیل نمایند، به طور موثری به یکدیگر کمک کنند، بازخوردهای سازنده به هم بدهند، نیازهای یکدیگر را برطرف کرده و در استدلالات و نتیجه گیری ها بحث نمایند.
3- مسئولیت فردی
سومین عنصر یادگیری مشارکتی آن است که هر یک اعضا مسئولیت خاصی دارد و هیچ کس نمی تواند بدون این که در فعالیت گروه نقشی داشته باشد، از نتایج کار بقیه ی افراد بهره مند شوند در واقع هدف اصلی مسئولیت فردی آن است که افراد بتوانند تکلیفی را که امروز به طور مشارکتی انجام شده، در آینده به تنهایی انجام دهند.
راه های ایجاد مسئولیت فردی
- کوچک نگهداشتن اندازه ی گروه
- ارائه ی آزمون جداگانه به هر یک از اعضای گروه
- انتخاب یکی از اعضای گروه به طور تصادفی برای شرح فعالیت انجام شده در گروه به صورت شفاهی
- مشاهده و یادداشت برداری از فعالیت هر یک از اعضای گروه
- درخواست از اعضای گروه برای توضیح دادن مطالب آموخته شده به سایر دانش آموزان کلاس.
4- مهارت های گروهی و بین فردی
چهارمین عنصر یادگیری مشارکتی، استفاده از مهارت های گروهی و بین فردی است. باید به دانش آموزان مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای مشارکت گروهی موثر آموزش داده شود.
مثلاً دانش آموزان باید یاد بگیرند که:
1- به یکدیگر اعتماد کنند.
2- افکار و احساسات خود را با دقت و بدون ابهام بیان نمایند.
3- یکدیگر را بپذیرند و از هم حمایت کنند.
4- اختلافاتشان را به طور سازنده ای حل نمایند.
5- پردازش گروهی
پردازش گروهی به معنای آگاهی از موارد زیر است: عملکرد گروه چگونه است؟ یادگیری چگونه انجام می شود. فعالیت کدام عضو مفیدتر است و کدام یک از فعالیت ها باید ادامه یابد یا تغییر کند؟ چنین پردازشی باعث می شود:
1- گروه بتواند روابط کاری مناسب را حفظ کند.
2- یادگیری مهارت های مشارکتی تسهیل شود.
3- اعضای گروه بر اساس کارشان بازخورد دریافت کنند.
4- گروه علاوه بر تفکر شناختی به تفکر فراشناختی نیز دست یابد.