نتيجه اينكه تعيين نيازهاي آموزشي نقطه آغاز هر نوع آموزشي است كه با توجه به نقش و تأثيري كه در اثر بخشي و نيز فراهم آوردن مبنايي براي ارزيابي و تصميم‌گيري در زمينه‌هاي مختلف آموزشي دارد مي‌توان همسو با راملد ( 1987 ) گفت: « هيچ وظيفه‌اي مهمتر از آن ( نياز سنجي ) در فرآيند آموزش و بهسازي وجود ندارد».


 

بيان مسئله:

بدون ترديد نيروي انساني يا عامل انساني شريفترين، مهمترين و با ارزش‌ترين عامل بين عوامل و منابع توليد مي باشد، اين عامل به همراه و امكانات مادي به اطارف و خواسته‌هاي سازمانها كه ارايه بازده و محصولات با حداكثر كارآيي به مردم و جوامع بصورت كالاها و خدمات است، جنبه تحقيق مي‌بخشد. عامل شغلي در سازمانها و ديگر مؤسسات كامل كليه افراد و كاركنان شاغل در سازمان اعم از مديران، متخصصين، كارشناسان، كارمندان و كارگران در رده‌‌اي مختلف شغلي مي باشد.

امروزه رشد و تعالي سازمانها و مؤسسات در گرو و بكارگيري صحيح منابع انساني است و انسانها در زمانهاي خالص ايفاگر نقسها و وظايف گوناگوني مي باشند.

بنابراين منابع انساني سازمان اعم از مديران، سرپرستان، كارشناسان و ساير كاركنان، منابع ديگر را تلفيق، تركيب و براي نيل به اهداف سازمان هماهنگ، يكپارچه و مجهز مي‌كند.

سازمانها منهاي منابع انساني در واقع يعني هيچ و هيچ ارزشي ندارند، انسان مهمترين سرتآ سازمان است، چنانچه عامل انساني سازمان را حذف كنند، آنچه باقي مي‌ماند يعني عوامل و امكانات چون ساختمان‌ها، ماشين آلات، تجهيزات و ... كه به فوري خود قابل استفاده نمي‌باشد و پيشيزي ارزش ندارد، انسان است كه به آن روح مي‌دهد و از آنه9ا در جهت ارتقاء بهبود تكامل زندگي خويش بهره مي‌برد، انسان بزرگترين و با ارزش ترين دارايي يك سازمان است كه هرگز در ترازنامه‌ها و صورتهاي سود و زيان شركتها و مؤسسات منعكس نمي شود در جايي كه سودآوري يازمان با انسان است و انسانها پشتوانه مطمئن مستحكم براي كسب موفقيت سازمانها هستند.

اگر اولين جريان رشد و تعالي سازماني را انسانها يا منابع انساني آنها بشمار آوريم، آموزش و بهسازي منابع انساني در بين جريان در رشد و توسعه و بهبود سازماني مي‌باشد. آموزش نوعي سرمايه‌گذاري مفيد و يك عامل كليدي در توسعه محسوب مي‌گردد كه چنانچه بدرستي و شايستگي برنامه‌ريزي و اجرا شود مي‌تواند بازده اقتصادي قابل ملاحظه‌اي داشته باشد... آموزش و بهسازي منابع انساني يك اقدام راهبردي است كه در سطح فردي باعث ارزشمندي فرد، در سطح سازماني باعث بهبود و توسعه سازماني و در سطح ملي و حتي فراملي منجر به افزايش بهره‌وري مي‌گردد. در كل مي‌توان سودآوري آموزش و بهسازي منابع انساني را يك فرآيند دو طرفه بين فرد و سازمان دانست كه هر دو طرف به شرح جدول ذيل منفعت خواهند برد:

عامل

نتايج

1

2

3

4

5

6

7

فرد

افزايش انگيزش

افزايش رضايت شغلي

مسئوليت پذيري

خودباوري

اعتماد به نفس

كاهش ضايعات

تأمين نيازها

سازمان

سودآوري

بهبود

دانش

بهبود مهارت

شناسايي اهداف سازماني

توسعه سازماني

تصميم‌گيري اثر بخش

افزايش بهره‌وري و مسئوليت پذيري

بنابراين اهميت مقوله و پروژه نياز سنجي يا برآورد و تعيين نيازهاي آموزشي منابع انساني از آنجا ناشي مي‌شود كه شناخت و تحليل اثر بخشي نيازهاي آموزشي، پيش نياز يك سيستم آموزشي موفق است و تعيين نيازهاي آموزشي اولين گام برنامه‌ريزي آموزش كاركنان و در واقع نخستين عامل ايجاد و تضمين اثر بخش كاركرد آموزش و بهسازي است كه اگر بدرستي انجام شود مبناي عيني‌تري براي برنامه‌ريزي به عنوان نقشه اثر بخشي و تبعاً ساير فعاليتها فراهم خواهد شد.

تحليل اثر بخشي نيازهاي آموزشي، پيشنياز يك سيستم آموزشي موفق است و تعيين نيازهاي آموزش اولين گام برنامه‌ريزي كاركنان و در واقع نخستين عامل ايجاد و تضمين اثربخشي كاركرد آموزش و بهسازي است يا به عبارت ديگر گام اول يا به عبارتي خشت اول برنامه‌ريزي آموزش؛ تعيين، شناسايي و اولويت‌بندي نيازهاي آموزشي است كه اگر بدرستي طرح‌رزي و انجام شود تمهيدي مهم و اساسي براي اثر بخشي كاركرد آموزش و بهسازي منابع انساني و تبعاً اثر بخشي سازمان خواهد بود و در غير اينصورت « تا ثريا ديوار مي‌رود كج »

با توجه به اهميت مقوله نياز سنجي آمزش در زمينه آموزش و بهسازي منابع انساني كه قبلاص به طور مشروح بيان شد مجري اين پورژه برآنست تا از ديدگاهي كاملاص متفاوت و با استناد به اهداف بلند مدت و استراتژيكي شركت اذين خودرو و همچنين با توجه به روند تغييرات فناوري در چند سال اخير و آينده؛ اولاص وضعيت مطلوب دانش، مهارت و نگرش مشاغل موجود در اين شركت را تعيين كرده، انها را اولويت بندي نموده و سپس وضعيت موجود و عملكرد واقعي مشاغل را در سه سزح دانش، مهارت و نگرش تعيين كرده و بر اساس فاصله بين نيازهاي معياري ( وضعيت مطلوب) و نيازهاي هنجاري ( وضعيت موجود ) كمبودها و نقايص و نيازهاي آموزشي را تعيين، آنها را اولويت بندي و براي رفع آنها برنامه‌اي مناسب طراحي كند.

اهميت، ضرورت و كاربرد نتايج پروژه نياز سنجي آموزشي در شركت آذين خودرو:

محدوديت منابع مادي و انساني و تنوع، گستردگي و تحولات روزافزون رويه‌ها، روشها، قوانين و مقررات و ساير نرم افزارهاي مورد عمل كاركنان سازمان از جمله عواملي است كه ضرورت نودين آموزشها را براساس نيازهاي واقعي آشكار مي‌سازد ـ براين اساس طراحي برنامه‌اي آموزشي براي كاركنان شركت آدين خودرو بايد با توجه به نيازهاي عيني، ضرورتهاي شغلي و خواسته‌ها و نظرات آنان صورت گيرد.

بدين طريق عدم استفاده از صحيح از وقت، بودجه و امكانات سازمان جلوگيري بعمل خواهد آمد. پروژه حاضر با هدف نيازسنجي آموزشي كاركنان با توجه به نيازهاي مشاغل و باوريكردي كاربردي و استراتژيك، مبتني بر اهداف و فرآنيدهاي اصلي شركت آذين خودرو تدوين خواهد يافت. شناسانامه و نتايج اين پروژه بصورت فرآيندي مستمل بر جدول ذيل خواهد بود:

1- منابع مادي، مالي و انساني مصرف شده.

2- دانش و مهارت تخصصي شركت مشاور پروژه .

3- بررسي‌هاي بعمل آمده.

نيازسنجي آموزشي و تحليل مشاغل

1- تهيه شناسنامه آموزشي براي هر يك از مشاغل.

2- تهيه شرح مشاغل و شرايط احراز هريك.

3- برنامه ريزي آموزشي مشاغل.

4- برنامه ‌ريزي آموزشي بلند مدت يك استراتژيك.

درون‌داد فرآيند برون‌داد

همچنين شركت كارفرما با استفاده از نتايج و برون‌داد اين پروژه قادر به اجراي دوره‌هاي تخصصي و عمومي متناسب با هر يك از شماغل شده كه از اين طريق بهره‌مندي كاركنان از آموزشهاي كارآمدي را مي‌توان بر اساس نتايج اين پروژه تهيه و تدوين نمود.

اهداف پروژه:

با توجه به نقش و اهميت فرآيند آموزش و بهسازي منابع انساني در ادامه حيات هر سازمان / مؤسسه و لزوم برنامه‌ريزي دقيق و طراحي مناسب دوره‌هاي اموزشي بر اساس محتواي مناسب و انتخاب فراگيران مناسب، نيازسنجي اموزشي كاركنان در بخشهاي مختلف سازمان/ مؤسسه ضروري بنظر مي‌رسد. هدف اصلي اين پروژه نيازسنجي اموزشي كاركنان كليه شماغل موجود در شركت آذين خودرو مي‌باشد همچنين شناسايي دانش و مهارتها و نگرشهاي مورد نياز جهت انجام احسن وظايف شغلي مي‌باشد.

در صورت تحقق اين هدف، نتيجه حاصل مبنايي براي سنجش وضع موجود مشاغل و كاركنان مشاغل موجود در شكرت آذين خودرو و شناسايي نيازهاي آموزشي و نيز تهيه و تديون يك نظامنامه آموزشي براي برنامه‌ريزي و ارتقاء دانش و بهسازي مهارتهاي شغلي كاركنان شركت آذين خودرو است و مي‌تواند در ساير بخشها بمنظور‌هاي مختلف استفاده شود.

همچنين اين پروژه داراي چندين هدف فرعي جزئي به شرح ذيل مي‌باشد:

1- شناسائي و تعيين دانش و مهارتها و نگرشها مورد نياز مشاغل موجود در شركت آذين خودرو.

2- شناسائي و تعيين اولويتهاي دانش، مهارتها و نگرشهاي كليد مشاغل موجود در شركت آذين خودرو.

3- تعيين وضعيت موجود 0 عملكرد ) كاركنان از نظر دانش، مهارتها و نگرشها.

4- شناسايي نقايص و كمبود دانش و مهارت و نگرشهاي لازم كاركنان مشاغل موجود در شركت آذين خودرو.

5- اولويت بندي نيازهاي آموزشي شناساسيي شده كراكنان كليد مشاغل در شركت اذين خودرو.

سؤالات اصلي پروژه:

1- وضعيت مطولب ( نيازهاي معياري ) دانش، مهارت و نگرشهاي مشاغل قلمرو پروژه كدامند؟

2- اولويت بندي وضعيت مطلوب اولويت بندي معياري ) دانش، مهارت و نگرش‌هاي مشاغل قلمرو پژوهش كدامند؟

3- وضعيت موجود دانش، مهارت و نگرش هاي مشاغل قلمرو و تحقيق چگونه است؟

4- كمبودها و نقايص دانش، مهارت و نگرشهاي مشاغل قلمرو تحقيق چگونه است؟

5- نيازهاي هنجاري ( نيازهاي آموزشي ) مشاغل قلمرو تحقيق و اولويت آنها چگونه است؟

·تعاريف واژه ها و اصطلاحات كليدي موجود در پروژه:

نياز: نياز عمدتاًچيزي است كه براي ارضاء و تحقق يك هدف قابل دسترس، ضروري يا مفيد است؟

نياز آموزشي: نيازهايي است كه در حوزه‌هاي مهارتي و نگرش مطرح مي شوند و از طريق آموزش قابل رفع است.

نيازسنجي آموزشي:

نيازسنجي آموزشي عبارتست از شناسايي نيازها و درجه‌بندي آنها به ترتيب اولويت و انتخاب نيازهايي كه بايد كاهش يافته و يا حذف گردد. به عبارتي نيازسنجي به يك فرآيند يا جريان اشاره دارد كه نتيجه آن عبارتست از مجموعه‌اي از نيازها كه بر اساس اولويت تنظيم شده‌اند و بايد براي كاهش يا برطرف كردن ان اقدام اساسي صورت پذيرد.

آموزش و بهسازي منابع انساني:

عبارتست از : مجموعه كنشهاي هدفمند، از پيش تعيين شده و طرح‌ريزي شده كه با هدف افزايش رفاه و اثر بخشي فرد و سازمان، بطور مداوم و نظامند و به بهوبد و ارتقاي سطح دانش، مهارت و نگرشهاي معطوف به بهبود عملكرد شغلي حال و آينده كاركنان مي‌پردازد.

دانش:

عبارتستس از پيكره و ساختار شناختي لازم براي انجام كار.

مهارت:

توانايي و تسلط انجام وظايف شغلي و كاري بطور دقيق و براحتي نگرش:

عبارتست از طرز تفكر و طرز تلقي و عواطف و احساسات افراد درباره افراد، مفاهيم و اشياء.